Grønt er det nye sort

Black Friday: Årets forbruksfest

Så er den her igjen – årets største handelsdag, bedre kjent som Black Friday. Du vet hvordan det er: Innboksen fylles opp av e-poster fra alle mulige nettbutikker som du knapt kan huske å ha besøkt: «Nedtelling til årets råeste tilbud!», «Tyvstart!», «Meld deg på nå, så du ikke går glipp av de vanvittige tilbudene!» og «Skynd deg og slå til nå, før det er for sent», står det i annenhver e-post du åpner. Du kan merke at pulsen stiger, adrenalinet pumpes ut i kroppen og du begynner nærmest å få litt panikk. Kjøp. Kjøp. Kjøp. Men er det virkelig det beste tilbudet? Hva om det snart er utsolgt? 60 %! Det høres mye ut. Eller … er det det? Hah! 62 %! Jeg har egentlig nettopp kjøpt en ny støvsuger, men dette tilbudet kan jeg ikke la gå fra meg. Til slutt ender du kanskje med å sitte ved PC-en kl. 23.59 dagen før forbruksfesten starter og oppdatere nettsiden igjen og igjen.

Mye å spare på bekostning av miljøet

Siden den amerikanske tradisjonen kom til Norden har den bare fortsatt å vokse hvert år. I fjor ble det satt ny rekord i Danmark, da e-handelsorganisasjonen FDIH målte ny rekord på Black Friday med over 750 mill. danske kroner i omsetning på nettet. Ja, på Black Friday er det tradisjonelt sett ganske mye penger å spare. Det betyr likevel dessverre også at mange lokkes til å kjøpe ting som de egentlig ikke har bruk for. Black Friday, Black Week, Black Month og alt mulig annet som finnes i dag, resulterer hvert år i et ekstremt overforbruk og massiv overproduksjon, og dermed et stort klimaavtrykk som er like svart som Black Friday. Kjøper du f.eks. en bærbar PC, en smarttelefon, et par bukser, et par sko og et sett treningstøy, resulterer Black Friday-innkjøpet ditt ifølge GreenMatch i et CO2-utslipp på hele 342,3 kg. For den samme mengden CO2 kan du f.eks. fly hele veien til Madrid eller spise 13,1 kg oksekjøtt, skriver GreenMatch.

Green Week – BabyDan velger den grønne sti

Vi arbeider målrettet for å fremme en bærekraftig og klimavennlig utvikling. Og vi vil være med på å bane en ny vei for å løse dagens utfordringer. Derfor avholder vi i stedet GREEN WEEK fra 23. november til 29. november. Kampanjen varer hele uken for å gi deg tid til å vurdere kjøpet ditt grundig før du slår til. I denne perioden kan du spare 25 % på alle grønne, bærekraftige produkter som er produsert med stort hensyn til miljøet, og derfor etterlater et mindre klimaavtrykk enn tradisjonelle varer i samme kategori. Samtidig er du med på å støtte et godt formål. Vi vil nemlig donere 10 % av omsetningen fra bærekraftige produkter til organisasjonen Plastic Change, som kjemper for å redusere plastforurensning. Alle de grønne produktene våre er lette å kjenne igjen på blad-ikonet i nettbutikken.

Vårt arbeid med bærekraft

keyboard_arrow_up